Besluit van 29 september 2025 tot wijziging van het Mediabesluit 2008 in verband met het stellen van nadere regels omtrent een investeringsverplichting voor Nederlands cultureel audiovisueel product
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 9 juli 2025, nr. WJZ/53205627 (ID26452);
Gelet op artikel 3.29g, zevende lid, en artikel 3.29i, derde lid, van de Mediawet 2008;
De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 23 juli 2025, nr. W05.25.00178/I);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 25 september 2025, nr. WJZ/53882185 (ID26452);
Hebben goedgevonden en verstaan:
ARTIKEL I. WIJZIGING MEDIABESLUIT 2008
Het Mediabesluit 2008 wordt als volgt gewijzigd:
A
Het opschrift van hoofdstuk 3 komt te luiden: «Commerciële mediadiensten»
B
Na artikel 17 worden twee artikelen ingevoegd, die luiden:
Artikel 17a
1.
Wanneer een reeds uitgevoerde investering als bedoeld in artikel 3.29g, zesde lid, van de wet geen doorgang vindt, dient het geïnvesteerde of te investeren bedrag opnieuw te worden geïnvesteerd in Nederlands cultureel audiovisueel product als bedoeld in artikel 3.29f, voor zover dit bedrag terugvalt aan de betreffende media-instelling.2.
Het opnieuw te investeren bedrag wordt opgeteld bij de investeringsverplichting over het boekjaar dat loopt of aanvangt op het moment dat vaststaat dat het bedrag terugvalt aan de media-instelling.3.
Een media-instelling informeert het Commissariaat onverwijld over situaties als bedoeld in het eerste lid.Artikel 17b
Uit de volgende indicatoren kan worden opgemaakt of een commerciële mediadienst op aanvraag zich geheel of gedeeltelijk richt op publiek in Nederland:- De dienst wordt aangeboden in de Nederlandse of Friese taal;
- Het media-aanbod van de aanbieder omvat Nederlands- of Friestalig aanbod;
- Het media-aanbod van de aanbieder bevat productplaatsing of sponsoring gericht op publiek in Nederland;
- Reclameboodschappen of andere promotieactiviteiten van de aanbieder zijn gericht op publiek in Nederland.
Artikel 17a
Artikel 17b
Uit de volgende indicatoren kan worden opgemaakt of een commerciële mediadienst op aanvraag zich geheel of gedeeltelijk richt op publiek in Nederland:
ARTIKEL II. INWERKINGTREDING
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2026.