WGK025907
Wijzigingsregeling Tijdelijke subsidieregeling zero emissie mobiliteit
Updates ontvangen over deze regeling? Log in
Overheid.nl - XML - JSON
Type | Regeling |
---|---|
Fase | Bekendmaking |
Ministerie | Infrastructuur en Waterstaat |
Datum uitgave | 19 maart 2024 |
Datum inwerkingtreding | - |
Per KB | Nee |
Opschrift
Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van ........, nr. IENW/BSK-2023/305644 , tot wijziging van de Tijdelijke subsidieregeling zero emissie mobiliteit in verband met subsidie publieke laadinfrastructuur zwaar elektrisch wegvervoer
Samenvatting
Aanleiding voor deze subsidieregeling is dat de uitrol van logistieke laadinfrastructuur in grote delen van Nederland nu maar langzaam op gang komt. Dit vanwege het nog bescheiden aantal BEV-vrachtauto’s, en de daardoor moeilijke businesscase van laadlocaties. Om te voorkomen dat laadinfrastructuur een belemmering vormt voor de overstap naar BEV- vrachtauto’s, is het doel van de regeling om de uitrol van de publieke laadinfrastructuur te versnellen. Doel is de uitrol van publieke logistieke laadinfrastructuur te versnellen om: a) op tijd voldoende publieke laadzekerheid te bieden om zo de landelijke transitie naar elektrische vrachtauto’s te kunnen maken (o.a. ook i.r.t. de invoering van 30-40 ZE-zones voor stadslogistiek per 2025); en b) er tegelijkertijd voor te zorgen dat Nederland op tijd (vanaf 2025) voldoet aan de nieuwe AFIR verplichting langs het kernnetwerk, onderliggend netwerk, stedelijke knooppunten, en truckparkings én voorbereidingen te treffen voor de AFIR verplichtingen voor 2027 en 2030. Hiermee wordt het kip-ei-dilemma rondom voldoende voertuigen en voldoende publieke laadinfrastructuur doorbroken en wordt de ingroei van BEV vrachtauto’s niet gehinderd door een tekort aan publieke logistieke laadinfrastructuur. En wordt de overstap van fossiel naar volledig elektrisch transport aantrekkelijker.