Part of Smart Yellow Suite

WGK025761
Wetsvoorstel tot goedkeuring en uitvoering van het protocol tot wijziging van het Eurovignet

Updates ontvangen over deze regeling? Log in

Overheid.nl - XML - JSON

Type Wet
Fase Bekendmaking
Ministerie Financiën
Datum uitgave 8 juli 2024
Datum inwerkingtreding -
Per KB Nee

Samenvatting

In Nederland is het Eurovignet verplicht voor vrachtwagens met een toegestane maximum massa van 12 ton of meer. Nederland, Luxemburg, Zweden en Denemarken heffen het Eurovignet gezamenlijk. Met het Eurovignet kan gedurende een bepaalde periode gebruik worden gemaakt van het (snel)wegennet van de betrokken landen. Het Eurovignet kent haar oorsprong in het op 9 februari 1994 te Brussel gesloten Verdrag inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens (Trb. 1994,69); hierna “het Verdrag”. In Nederland wordt via de Wet belasting zware motorrijtuigen en onderliggende regelgeving invulling gegeven aan dit verdrag. Zowel de nationale regelgeving als het Verdrag dient rekenschap te geven van het Europese kader voor wegbeprijzing. Dit kader is vervat in de zogenaamde Eurovignetrichtlijn. Op 24 maart 2022 is de Eurovignetrichtlijn gewijzigd als gevolg van richtlijn (EU) 2022/362. Met het onderhavige protocol wordt het Verdrag in lijn gebracht met het gewijzigde Europese kader voor wegbeprijzing. Het Eurovignetverdrag kan alleen bij unanimiteit worden gewijzigd. Het voorliggende protocol is gezamenlijk opgesteld door de Verdragslanden en op 29 maart 2023 in Brussel ondertekend. Het wetsvoorstel bevat ook de aanpassingen die nodig zijn om de Wet belasting zware motorrijtuigen in lijn te brengen met de gewijzigde Eurovignetrichtlijn en het Eurovignetverdrag zoals dat na ratificatie van het protocol van toepassing zal zijn.

Documenten

stb-2024-240 (PDF)

Wet van 26 juni 2024, houdende goedkeuring en uitvoering van het Protocol van 29 maart 2023 te Brussel tot wijziging van het Verdrag van 9 februari 1994 inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens (Trb. 2023, 52)

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het op 29 maart 2023 te Brussel tot stand gekomen Protocol tot wijziging van het Verdrag van 9 februari 1994 inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens ingevolge artikel 91, eerste lid, van de Grondwet de goedkeuring van de Staten-Generaal behoeft, alvorens het Koninkrijk daaraan kan worden gebonden; dat het voorts noodzakelijk is de Wet belasting zware motorrijtuigen aan te passen ter uitvoering van het genoemde Protocol;

Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

ARTIKEL I

Het op 29 maart 2023 te Brussel tot stand gekomen Protocol tot wijziging van het Verdrag van 9 februari 1994 inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens, waarvan de Nederlandse en Franse teksten zijn geplaatst in Tractatenblad 2023, 52, wordt goedgekeurd voor het Europese deel van Nederland.

ARTIKEL II

De Wet belasting zware motorrijtuigen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

  1. categorieën CO2-emissieklasse 1, CO2-emissieklasse 2, CO2-emissieklasse 3, CO2-emissieklasse 4 en CO2-emissieklasse 5: motorrijtuig met een overeenkomstige emissiegrenswaarde als bedoeld in artikel 7 octies bis, tweede lid, van de richtlijn.
B

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1.
Het tarief voor een tijdvak van één jaar is ingevolge de navolgende tabel voor een motorrijtuig met een CO2-emissieklasse in kolom 1, een eventuele EURO-emissieklasse in kolom 2, voor motorrijtuigen met ten hoogste drie assen het corresponderende bedrag in kolom 3 of indien het een motorrijtuig met ten minste vier assen betreft het bedrag, genoemd in kolom 4:
2.
Het tarief voor een tijdvak van één maand is ingevolge de navolgende tabel voor een motorrijtuig met een CO2-emissieklasse in kolom 1, een eventuele EURO-emissieklasse in kolom 2, voor motorrijtuigen met ten hoogste drie assen het corresponderende bedrag in kolom 3 of indien het een motorrijtuig met ten minste vier assen betreft het bedrag, genoemd in kolom 4:
3.
Het tarief voor een tijdvak van één week is ingevolge de navolgende tabel voor een motorrijtuig met een CO2-emissieklasse in kolom 1, een eventuele EURO-emissieklasse in kolom 2, voor motorrijtuigen met ten hoogste drie assen het corresponderende bedrag in kolom 3 of indien het een motorrijtuig met ten minste vier assen betreft het bedrag, genoemd in kolom 4:
4.
Het tarief voor een tijdvak van één dag is ingevolge de navolgende tabel voor een motorrijtuig met een CO2-emissieklasse in kolom 1, een eventuele EURO-emissieklasse in kolom 2, voor motorrijtuigen met ten hoogste drie assen het corresponderende bedrag in kolom 3 of indien het een motorrijtuig met ten minste vier assen betreft het bedrag, genoemd in kolom 4:
8.
Het motorrijtuig waarvan geen CO2-emissieklasse kan worden vastgesteld, wordt voor de toepassing van het eerste, tweede, derde en vierde lid aangemerkt als een motorrijtuig met CO2-emissieklasse 1.
C

In artikel 14, tweede lid, wordt «nog niet verstreken aantal dagen» vervangen door «nog niet ingetreden aantal dagen».

ARTIKEL III

Deze wet treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin zij wordt geplaatst, met uitzondering van artikel II, dat in werking treedt met ingang van 1 januari 2025.

Wetswijzigingen integreren met je processen? Probeer Way 3 weken gratis.