Part of Smart Yellow Suite

WGK012977
Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs

Updates ontvangen over deze regeling? Log in

Overheid.nl - XML - JSON

Type Wet
Fase Bekendmaking
Ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Datum uitgave 22 juli 2022
Datum inwerkingtreding -
Per KB Ja

Opschrift

Wet van 22 mei 2024 tot wijziging van de Wet op het primair onderwijs, de Wet primair onderwijs BES, de Wet voortgezet onderwijs 2020, de Wet op de expertisecentra en de Wet medezeggenschap op scholen in verband met het versterken van de positie van leerlingen die extra ondersteuning behoeven en hun ouders (Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs)

Samenvatting

Het wetsvoorstel beoogt de rechtspositie van ouders en leerlingen te versterken door 1) leerlingen die extra ondersteuning behoeven in de gelegenheid te stellen hun mening naar voren te brengen in de besluitvorming omtrent het ontwikkelingsperspectief 2) het schoolondersteuningsprofiel op te nemen in de schoolgids en 3) samenwerkingsverbanden te verplichten een ouder- en jeugdsteunpunt op te richten.

Documenten

stb-2024-165 (PDF)

Wet van 22 mei 2024 tot wijziging van de Wet op het primair onderwijs, de Wet primair onderwijs BES, de Wet voortgezet onderwijs 2020, de Wet op de expertisecentra en de Wet medezeggenschap op scholen in verband met het versterken van de positie van leerlingen die extra ondersteuning behoeven en hun ouders (Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs)

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is de positie van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte en hun ouders te versterken door de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod van de school op te nemen in de schoolgids, door ouder- en jeugdsteunpunten verplicht te stellen en door leerlingen die extra ondersteuning behoeven in de gelegenheid te stellen hun mening naar voren te brengen bij de besluitvorming over het ontwikkelingsperspectief;

Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

ARTIKEL I WIJZIGING VAN DE WET OP DE EXPERTISECENTRA

De Wet op de expertisecentra wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt in de begripsbepaling van «schoolondersteuningsprofiel», «schoolondersteuningsprofiel» vervangen door «ondersteuningsaanbod van de school».

B

In artikel 11 vervalt het tweede lid.

C

In artikel 21, tweede lid, laatste volzin, wordt «het schoolondersteuningsprofiel» vervangen door «het ondersteuningsaanbod van de school».

D

Artikel 22, eerste lid, onderdeel b, komt te luiden:

  1. het ondersteuningsaanbod van de school en indien het betreft een cluster 3- of cluster 4-school: de basisondersteuningsvoorzieningen, bedoeld in de Wet op het primair onderwijs en de Wet voortgezet onderwijs 2020,.
Da

Na artikel 22a wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 22b. Inspraak ondersteuningsaanbod
Voorafgaand aan de vaststelling van de schoolgids stelt het bevoegd gezag leerlingen in de gelegenheid op een door hen te bepalen wijze vrijelijk hun mening naar voren te brengen over het ondersteuningsaanbod van de school en, indien het betreft een cluster 3- of cluster 4-school, de basisondersteuningsvoorzieningen, bedoeld in de Wet op het primair onderwijs en de Wet voortgezet onderwijs 2020. Het bevoegd gezag biedt leerlingen daartoe de ondersteuning die zij nodig hebben. Het bevoegd gezag beschrijft in de schoolgids op algemene wijze de inbreng van de leerlingen en de mate van invloed op de vaststelling van de basisondersteuningsvoorzieningen, bedoeld in de Wet op het primair onderwijs en de Wet voortgezet onderwijs 2020, en het ondersteuningsaanbod van de school.
E

In artikel 40, vijfde lid, wordt «de schoolondersteuningsprofielen van de betrokken scholen» vervangen door «het ondersteuningsaanbod van de betrokken scholen».

F

Artikel 41a wordt als volgt gewijzigd:

4.
Het bevoegd gezag evalueert het ontwikkelingsperspectief ten minste één keer per schooljaar met de ouders en de leerling, of, indien de leerling meerderjarig en handelingsbekwaam is, met de leerling.
7.
Indien de leerling niet meerderjarig en handelingsbekwaam is, stelt het bevoegd gezag het ontwikkelingsperspectief vast of stelt het bij nadat het bevoegd gezag de leerling in de gelegenheid heeft gesteld op een door de leerling te bepalen wijze vrijelijk zijn mening hierover naar voren te brengen. Het bevoegd gezag biedt de leerling daartoe de ondersteuning die hij nodig heeft.
8.
Het bevoegd gezag beschrijft in het ontwikkelingsperspectief de inbreng van de leerling en hoe deze van invloed is geweest op de vast- of bijstelling van het ontwikkelingsperspectief.
9.
Het bevoegd gezag licht aan de leerling toe op welke wijze diens mening van invloed is geweest op de vast- of bijstelling van het ontwikkelingsperspectief.
G

In artikel 45, derde lid, wordt «het schoolondersteuningsprofiel en het ondersteuningsplan» vervangen door «het ondersteuningsaanbod van de school en het ondersteuningsplan, bedoeld in artikel 18a, achtste lid, van de Wet op het primair onderwijs».

Artikel 22b. Inspraak ondersteuningsaanbod

Voorafgaand aan de vaststelling van de schoolgids stelt het bevoegd gezag leerlingen in de gelegenheid op een door hen te bepalen wijze vrijelijk hun mening naar voren te brengen over het ondersteuningsaanbod van de school en, indien het betreft een cluster 3- of cluster 4-school, de basisondersteuningsvoorzieningen, bedoeld in de Wet op het primair onderwijs en de Wet voortgezet onderwijs 2020. Het bevoegd gezag biedt leerlingen daartoe de ondersteuning die zij nodig hebben. Het bevoegd gezag beschrijft in de schoolgids op algemene wijze de inbreng van de leerlingen en de mate van invloed op de vaststelling van de basisondersteuningsvoorzieningen, bedoeld in de Wet op het primair onderwijs en de Wet voortgezet onderwijs 2020, en het ondersteuningsaanbod van de school.

ARTIKEL II WIJZIGING VAN DE WET OP HET PRIMAIR ONDERWIJS

De Wet op het primair onderwijs wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

B

In artikel 8 vervalt het vijfde lid.

C

In artikel 12, tweede lid, laatste volzin, wordt «het schoolondersteuningsprofiel» vervangen door «het ondersteuningsaanbod van de school».

D

Artikel 13, eerste lid, onderdeel c, komt te luiden:

  1. de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod van de school,.
Da

Na artikel 13a wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 13b. Inspraak ondersteuningsaanbod
Voorafgaand aan de vaststelling van de schoolgids stelt het bevoegd gezag leerlingen in de gelegenheid op een door hen te bepalen wijze vrijelijk hun mening naar voren te brengen over de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod van de school. Het bevoegd gezag biedt leerlingen daartoe de ondersteuning die zij nodig hebben. Het bevoegd gezag beschrijft in de schoolgids op algemene wijze de inbreng van de leerlingen en de mate van invloed op de vaststelling van de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod van de school.
E

Artikel 18a wordt als volgt gewijzigd:

  1. de wijze waarop aan ouders en leerlingen informatie wordt verstrekt over de ondersteuningsvoorzieningen en over de onafhankelijke ondersteuningsmogelijkheden voor ouders en leerlingen, en.
F

Na artikel 18a wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 19. Ouder- en jeugdsteunpunt van het samenwerkingsverband
1.
Het samenwerkingsverband zorgt voor een steunpunt dat uitsluitend in het belang van de leerling:
  1. ouders en leerlingen informeert over het onderwijs voor leerlingen als bedoeld in artikel 8, vierde lid, en over het aanbod van ondersteuningsvoorzieningen binnen het samenwerkingsverband;
  2. ouders en leerlingen advies, steun en begeleiding biedt bij het onderwijs en bij de extra ondersteuning, voor zover het gaat om leerlingen als bedoeld in artikel 8, vierde lid.
2.
Het steunpunt signaleert relevante ontwikkelingen met het oog op beleidsontwikkeling en informeert het samenwerkingsverband hierover.
G

In artikel 40, vierde lid, wordt «de schoolondersteuningsprofielen van de betrokken scholen» vervangen door «het ondersteuningsaanbod van de betrokken scholen».

H

Artikel 40a wordt als volgt gewijzigd:

4.
Het bevoegd gezag evalueert het ontwikkelingsperspectief ten minste één keer per schooljaar met de ouders en de leerling.
6.
Het bevoegd gezag stelt het ontwikkelingsperspectief vast of stelt het bij nadat het bevoegd gezag de leerling in de gelegenheid heeft gesteld op een door de leerling te bepalen wijze vrijelijk zijn mening hierover naar voren te brengen. Het bevoegd gezag biedt de leerling daartoe de ondersteuning die hij nodig heeft.
7.
Het bevoegd gezag licht aan de leerling toe op welke wijze diens mening van invloed is geweest op de vast- of bijstelling van het ontwikkelingsperspectief.
8.
Het bevoegd gezag beschrijft in het ontwikkelingsperspectief:
  1. de individuele begeleiding, bedoeld in artikel 8, vierde lid;
  2. indien van toepassing: de onderdelen van het onderwijsprogramma waarvan wordt afgeweken;
  3. de inbreng van de leerling, bedoeld in het zesde lid, en hoe deze van invloed is geweest op de vast- of bijstelling van het ontwikkelingsperspectief.
9.
Bij algemene maatregel van bestuur worden nadere regels gesteld over de inhoud van het ontwikkelingsperspectief.
I

In artikel 43, derde lid, wordt «het schoolondersteuningsprofiel en het ondersteuningsplan» vervangen door «het ondersteuningsaanbod van de school en het ondersteuningsplan, bedoeld in artikel 18a, achtste lid».

Artikel 13b. Inspraak ondersteuningsaanbod

Voorafgaand aan de vaststelling van de schoolgids stelt het bevoegd gezag leerlingen in de gelegenheid op een door hen te bepalen wijze vrijelijk hun mening naar voren te brengen over de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod van de school. Het bevoegd gezag biedt leerlingen daartoe de ondersteuning die zij nodig hebben. Het bevoegd gezag beschrijft in de schoolgids op algemene wijze de inbreng van de leerlingen en de mate van invloed op de vaststelling van de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod van de school.

Artikel 19. Ouder- en jeugdsteunpunt van het samenwerkingsverband

ARTIKEL III WIJZIGING VAN DE WET PRIMAIR ONDERWIJS BES

Artikel 45 van de Wet primair onderwijs BES wordt als volgt gewijzigd:

2.
Het bevoegd gezag stelt het handelingsplan op nadat het bevoegd gezag de leerling in de gelegenheid heeft gesteld op een door de leerling te bepalen wijze vrijelijk zijn mening hierover naar voren te brengen. Het bevoegd gezag biedt de leerling daartoe de ondersteuning die hij nodig heeft.
3.
Het bevoegd gezag omschrijft in het handelingsplan de inbreng van de leerling en hoe deze van invloed is geweest op de vast- of bijstelling van het handelingsplan.
4.
Het bevoegd gezag licht aan de leerling toe op welke wijze diens mening van invloed is geweest op de vast- of bijstelling van het handelingsplan.
5.
Het bevoegd gezag evalueert het handelingsplan ten minste één keer per schooljaar met de ouders en de leerling.

ARTIKEL IV WIJZIGING VAN DE WET VOORTGEZET ONDERWIJS 2020

De Wet voortgezet onderwijs 2020 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1.1 wordt als volgt gewijzigd:

B

In artikel 2.41 vervallen het tweede lid en de aanduiding «1.» voor het eerste lid.

C

Artikel 2.44 wordt als volgt gewijzigd:

5.
Het bevoegd gezag stelt het ontwikkelingsperspectief vast of stelt het bij nadat het bevoegd gezag de leerling in de gelegenheid heeft gesteld op een door de leerling te bepalen wijze vrijelijk zijn mening hierover naar voren te brengen. Het bevoegd gezag biedt de leerling daartoe de ondersteuning die hij nodig heeft.
6.
Het bevoegd gezag licht aan de leerling toe op welke wijze diens mening van invloed is geweest op de vast- of bijstelling van het ontwikkelingsperspectief.
7.
Het bevoegd gezag beschrijft in het ontwikkelingsperspectief:
  1. de individuele begeleiding, bedoeld in artikel 2.41;
  2. indien van toepassing: de onderdelen van het onderwijsprogramma waarvan wordt afgeweken;
  3. de inbreng van de leerling, bedoeld in het vijfde lid, en hoe deze van invloed is geweest op de vast- of bijstelling van het ontwikkelingsperspectief.
D

Artikel 2.47 wordt als volgt gewijzigd:

  1. de wijze waarop aan ouders en leerlingen informatie wordt verstrekt over de ondersteuningsvoorzieningen en over de onafhankelijke ondersteuningsmogelijkheden voor ouders en leerlingen;.
E

Na artikel 2.47 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 2.47a. Ouder- en jeugdsteunpunt van het samenwerkingsverband
1.
Het samenwerkingsverband zorgt voor een steunpunt dat uitsluitend in het belang van de leerling:
  1. ouders en leerlingen informeert over het onderwijs voor leerlingen als bedoeld in artikel 2.41 en over het aanbod van ondersteuningsvoorzieningen binnen het samenwerkingsverband;
  2. ouders en leerlingen advies, steun en begeleiding biedt bij het onderwijs en bij de extra ondersteuning, voor zover het gaat om leerlingen als bedoeld in artikel 2.41.
2.
Het steunpunt signaleert relevante ontwikkelingen met het oog op beleidsontwikkeling en informeert het samenwerkingsverband hierover.
F

In de artikelen 2.89, tweede lid, en 12.34, derde lid, wordt «het schoolondersteuningsprofiel» vervangen door «het ondersteuningsaanbod van de school».

G

Artikel 2.92, tweede lid, onderdeel b, komt te luiden:

  1. de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod van de school;.
Ga

Na artikel 2.92 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 2.92a. Inspraak ondersteuningsaanbod
Voorafgaand aan de vaststelling van de schoolgids stelt het bevoegd gezag leerlingen in de gelegenheid op een door hen te bepalen wijze vrijelijk hun mening naar voren te brengen over de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod van de school. Het bevoegd gezag biedt leerlingen daartoe de ondersteuning die zij nodig hebben. Het bevoegd gezag beschrijft in de schoolgids op algemene wijze de inbreng van de leerlingen en de mate van invloed op de vaststelling van de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod van de school.
H

In artikel 8.9, tweede lid, wordt «de schoolondersteuningsprofielen van de betrokken scholen» vervangen door «het ondersteuningsaanbod van de betrokken scholen».

I

In artikel 11.13, vijfde lid, en 11.14, vijfde lid (nieuw), wordt na «de ouders» ingevoegd «en de leerling».

J

In artikel 11.14 worden onder vernummering van het tweede lid tot het vijfde lid drie leden ingevoegd, luidende:

2.
Het bevoegd gezag stelt het handelingsplan op nadat het bevoegd gezag de leerling in de gelegenheid heeft gesteld op een door de leerling te bepalen wijze vrijelijk zijn mening hierover naar voren te brengen. Het bevoegd gezag biedt de leerling daartoe de ondersteuning die hij nodig heeft.
3.
Het bevoegd gezag beschrijft in het handelingsplan de inbreng van de leerling en hoe deze van invloed is geweest op de vast- of bijstelling van het handelingsplan.
4.
Het bevoegd gezag licht aan de leerling toe op welke wijze diens mening van invloed is geweest op de vast- of bijstelling van het handelingsplan.

Artikel 2.47a. Ouder- en jeugdsteunpunt van het samenwerkingsverband

Artikel 2.92a. Inspraak ondersteuningsaanbod

Voorafgaand aan de vaststelling van de schoolgids stelt het bevoegd gezag leerlingen in de gelegenheid op een door hen te bepalen wijze vrijelijk hun mening naar voren te brengen over de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod van de school. Het bevoegd gezag biedt leerlingen daartoe de ondersteuning die zij nodig hebben. Het bevoegd gezag beschrijft in de schoolgids op algemene wijze de inbreng van de leerlingen en de mate van invloed op de vaststelling van de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod van de school.

ARTIKEL V WIJZIGING VAN DE WET MEDEZEGGENSCHAP OP SCHOLEN

De Wet medezeggenschap op scholen wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 11, eerste lid, onderdeel r, wordt «het schoolondersteuningsprofiel» vervangen door «het ondersteuningsaanbod van de school».

B

In de artikelen 13, eerste lid, onderdeel g, en 14, eerste lid, onderdeel a, wordt na «de schoolgids» ingevoegd «, met uitzondering van de daarin opgenomen informatie over de basisondersteuningsvoorzieningen, bedoeld in de Wet op het primair onderwijs en de Wet voortgezet onderwijs 2020, en het ondersteuningsaanbod van de school, bedoeld in de Wet op het primair onderwijs, Wet op de expertisecentra en de Wet voortgezet onderwijs 2020».

ARTIKEL VI INWERKINGTREDING

Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.

ARTIKEL VII CITEERTITEL

Deze wet wordt aangehaald als: Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs.

stb-2024-268 (PDF)

Besluit van 9 september 2024, houdende vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 3 september 2024, nr. WJZ/47467081 (ID 12977);

Gelet op artikel VI van de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs en artikel 16.1, eerste lid, voor de aanpassingswet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba;

Hebben goedgevonden en verstaan:

Artikel 1. Algemeen

Met ingang van 1 augustus 2025 treden in werking:

Artikel 2. Ouder- en jeugdsteunpunten

Artikel II, onderdeel F, en artikel IV, onderdeel E, van de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs treden met ingang van 1 januari 2025 in werking.

Wetswijzigingen integreren met je processen? Probeer Way 3 weken gratis.