Part of Smart Yellow Suite

WGK012942
Wijziging Besluit personenvervoer 2000 i.v.m. variant BCT

Updates ontvangen over deze regeling? Log in

Overheid.nl - XML - JSON

Type Algemene Maatregel van Bestuur
Fase Bekendmaking
Ministerie Infrastructuur en Waterstaat
Datum uitgave 23 september 2024
Datum inwerkingtreding -
Per KB Nee

Opschrift

Besluit van houdende wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 in verband met de invoering van de variant boordcomputer taxi

Samenvatting

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op de naleving van de regels voor arbeids- en rusttijden (A&R) in het personenvervoer, waaronder ook het taxivervoer. Momenteel worden de gegevens omtrent A&R vastgelegd in de Boordcomputer Taxi (BCT) die in elk taxivoertuig moet zijn geplaatst. Uit een evaluatie is tot uitdrukking gekomen dat de uitvoering van toezicht en handhaving op basis van de gegevens uit de BCT achterblijft. Daarnaast (en mede daarom) willen IenW en de ILT meer risicogestuurd en datagedreven gaan werken, ook waar het gaat om taxitoezicht. Bovendien zijn in de huidige situatie PKIoverheid certificaten nodig om (gegevens op) de BCT en de BCT-kaarten te beveiligen. Deze certificaten verliezen hun geldigheid na bepaalde tijd en zijn kostbaar om om te wisselen, waardoor de staatssecretaris heeft besloten dat dergelijke omvangrijke omwisselacties in de toekomst voorkomen moeten worden. Om voorgaande redenen werken IenW en de ILT aan een alternatieve vorm van de boordcomputer taxi, de variant BCT. Om deze variant BCT eind 2023 in te kunnen voeren, moet het Besluit personenvervoer 2000 aangepast worden. In deze wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 wordt de aanleverplicht ingevoerd zoals die onder de variant BCT gaat gelden. Ook worden wijzigingen doorgevoerd die het juridisch kader van de BCT compatibel maken met de variant BCT.

Documenten

stb-2025-161 (PDF)

Besluit van 25 april 2025, houdende wijziging van het Besluit personenvervoer 2000 en het Arbeidstijdenbesluit vervoer in verband met de invoering van de centrale database taxivervoer [KetenID WGK012942]

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, mede namens de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 20 februari 2025, nr. IENW/BSK-2025/36777, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Gelet op artikel 5c, eerste lid, en artikel 79, eerste lid, onderdelen a, e, h, en tweede lid, van de Wet personenvervoer 2000 en de artikelen 4:3, tweede, derde en vierde lid, 7:6, eerste lid, en 7:7, tweede lid, van de Arbeidstijdenwet;

De Raad van State gehoord (advies van 2 april 2025, nr. W17.25.00042/IV);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, uitgebracht mede namens de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 23 april 2025, nr. IenW/BSK-2025/94377, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I (WIJZIGING PER 2025)

Het Besluit personenvervoer 2000 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 worden in alfabetische volgorde de volgende begripsbepalingen ingevoegd:

B

Voor artikel 79 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 78a
De vervoerder en de bestuurder die taxivervoer verrichten maken tijdens het verrichten van taxivervoer gebruik van een boordcomputer overeenkomstig de artikelen 79 tot en met 83, dan wel van de centrale database taxivervoer overeenkomstig paragraaf 4 van dit hoofdstuk. Indien gebruik wordt gemaakt van de centrale database taxivervoer overeenkomstig paragraaf 4 van dit hoofdstuk, geldt artikel 81, derde lid, onverkort.
C

In artikel 79, vijfde lid, onderdeel a, wordt «artikel 4, derde lid, van de wet;» vervangen door «artikel 4, eerste lid, van de wet;».

D

Aan hoofdstuk 6 wordt een paragraaf toegevoegd, luidende:

E

In artikel 118 wordt na «72a tot en met 83,» ingevoegd «83a en 83b».

Artikel 78a

De vervoerder en de bestuurder die taxivervoer verrichten maken tijdens het verrichten van taxivervoer gebruik van een boordcomputer overeenkomstig de artikelen 79 tot en met 83, dan wel van de centrale database taxivervoer overeenkomstig paragraaf 4 van dit hoofdstuk. Indien gebruik wordt gemaakt van de centrale database taxivervoer overeenkomstig paragraaf 4 van dit hoofdstuk, geldt artikel 81, derde lid, onverkort.

Artikel 83a (centrale database taxivervoer)

Artikel 83b (registratieplicht taxivervoergegevens)

Artikel 83c (evaluatiebepaling)

ARTIKEL II (WIJZIGING PER 2028)

Het Besluit personenvervoer 2000 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

B

§ 3 wordt als volgt gewijzigd:

C

In artikel 78a vervalt «van een boordcomputer overeenkomstig de artikelen 79 tot en met 83 dan wel van» en «Indien gebruik wordt gemaakt van de centrale database taxivervoer overeenkomstig paragraaf 4 van dit hoofdstuk, geldt artikel 81, derde lid, onverkort.»

D

De artikelen 79, 80, 81 en 83 vervallen.

E

Artikel 82 wordt als volgt gewijzigd:

8.
Onze Minister neemt een aanvraag om verlening van een chauffeurspas in behandeling nadat de bij ministeriële regeling vastgestelde vergoeding voor de kosten van deze behandeling is ontvangen.
F

Na artikel 83d worden in § 4, van hoofdstuk 6, twee artikelen ingevoegd luidende:

Artikel 83e (nadere bepalingen chauffeurspas)
1.
Met het besturen van een auto waarmee taxivervoer wordt verricht, wordt slechts diegene belast, die in het bezit is van een leesbare, door Onze Minister verstrekte, geldige chauffeurspas.
2.
Voor bij ministeriële regeling aan te wijzen soorten taxidiensten waarbij gedurende een bepaalde periode meermalen taxivervoer wordt verricht volgens een schriftelijke overeenkomst waarin tarieven zijn vastgelegd, kan in de plaats van de in het eerste lid genoemde chauffeurspas volstaan worden met een chauffeurspas onder beperkingen.
3.
De bestuurder van een auto waarmee taxivervoer wordt verricht, is in het bezit van een door Onze Minister verstrekte chauffeurspas of chauffeurspas onder beperkingen.
4.
De houder van een chauffeurspas meldt verlies of diefstal van zijn pas aan Onze Minister.
5.
Ten behoeve van het toezicht op de naleving van het bepaalde krachtens het tweede lid, is in een auto waarmee een in het tweede lid bedoelde taxidienst wordt verricht het deel van de administratie aanwezig waarmee kan worden aangetoond dat daadwerkelijk de in het tweede lid bedoelde soort taxidienst wordt verricht.
6.
Bij ministeriële regeling kunnen eisen gesteld worden aan het deel van de administratie, bedoeld in het vijfde lid.
7.
Bij ministeriële regeling worden regels gesteld over de aanvraag van een chauffeurspas en vervangende chauffeurspas, de geldigheid en de geldigheidsduur van de pas, de verlening, afgifte, weigering, schorsing, intrekking en inname van de chauffeurspas en de gronden daarvoor, alsook de wijze van melden in geval van verlies, diefstal of een beschadigde chauffeurspas en de wijze van inleveren van de pas.
Artikel 83f (overgangsbepaling)
1.
De kaarten, met uitzondering van de kaart bedoeld in het tweede lid, die horen bij de boordcomputer en die zijn uitgegeven ten behoeve van het registreren, inspecteren en keuren, zijn na 1 januari 2028 niet meer geldig.
2.
De voor 1 januari 2028 verstrekte chauffeurskaarten kunnen na 1 januari 2028 tot het einde van de op de kaart aangegeven geldigheidsduur worden gebruikt als chauffeurspas.
3.
Op de chauffeurskaart, bedoeld in het tweede lid, zijn de bepalingen van artikel 83d en artikel 83e van overeenkomstige toepassing.
4.
Vanaf 1 januari 2028 worden de gegevens in de boordcomputer en de op de chauffeurskaart geregistreerde gegevens door de bestuurder overgebracht naar de vestiging van de vervoerder die taxivervoer verricht. De vervoerder die taxivervoer verricht bewaart de door de boordcomputer geregistreerde gegevens ten minste 104 weken, gerekend vanaf de datum waarop de gegevens betrekking hebben.
G

In artikel 118 wordt «83a en 83b» vervangen door «83a, 83b en 83d tot en met 83f».

Artikel 83e (nadere bepalingen chauffeurspas)

Artikel 83f (overgangsbepaling)

ARTIKEL III (WIJZIGING PER 2025)

Het Arbeidstijdenbesluit vervoer wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2.4:2 wordt als volgt gewijzigd:

1.
Bij taxivervoer wordt door de werkgever, de bestuurder en de persoon in artikel 2:7, eerste lid, van de wet ten behoeve van een deugdelijke registratie van de arbeids- en rusttijden, gebruik gemaakt van een boordcomputer dan wel van de centrale database taxivervoer als bepaald in artikel 78a van het Besluit personenvervoer 2000, overeenkomstig het bepaalde bij of krachtens voornoemd besluit.
B

Aan artikel 2.5:1 wordt een zevende lid toegevoegd, luidende:

7.
De in het vierde en zesde lid bedoelde periode begint op het eerste tijdstip van de dag waarop de arbeid van de werknemer aanvangt.
C

Artikel 8:1, vierde lid, komt te luiden:

4.
Het niet naleven van artikel 79, vierde lid, alsmede het bepaalde krachtens de artikelen 80, vierde lid, 83b, tweede lid, aanhef, en onderdeel c, in combinatie met het derde en vierde lid, en 83, achtste lid, onderdeel b, van het Besluit personenvervoer 2000, levert een overtreding op.

ARTIKEL IV (WIJZIGING PER 2028)

Het Arbeidstijdenbesluit vervoer wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2.4:2 wordt als volgt gewijzigd:

1.
Bij taxivervoer wordt door de werkgever, de bestuurder en de persoon in artikel 2:7, eerste lid, van de wet ten behoeve van een deugdelijke registratie van de arbeids- en rusttijden, gebruik gemaakt van de centrale database taxivervoer als bepaald in artikel 78a van het Besluit personenvervoer 2000, overeenkomstig het bepaalde bij of krachtens voornoemd besluit.
B

In artikel 2.4:4, tweede lid, wordt «de boordcomputer» vervangen door «het registratiemiddel».

C

Het vierde lid van artikel 8:1 komt te luiden:

4.
Het niet naleven van het bepaalde krachtens artikel 83b, tweede lid, aanhef en onderdeel c, in combinatie met het derde en vierde lid, van het Besluit personenvervoer 2000, levert een overtreding op.

ARTIKEL V

Wetswijzigingen integreren met je processen? Probeer Way 3 weken gratis.