Part of Smart Yellow Suite

WGK007001
Wijziging Besluit capaciteitsverdeling in verband met werkzaamheden in Duitsland

Updates ontvangen over deze regeling? Log in

Overheid.nl - XML - JSON

Type Algemene Maatregel van Bestuur
Fase Bekendmaking
Ministerie Infrastructuur en Waterstaat
Datum uitgave 7 juni 2016
Datum inwerkingtreding -
Per KB Nee

Opschrift

Besluit van [datum] houdende wijziging van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur in verband met een gewijzigde prioriteit voor het spoorgoederenvervoer gedurende de periodes dat de Betuweroute verminderd beschikbaar is door de werkzaamheden in Duitsland

Samenvatting

In Duitsland wordt gewerkt aan een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Dit heeft tot gevolg dat de Betuweroute in Nederland verminderd beschikbaar is. Goederenvervoerders die normaal gesproken over de Betuweroute kunnen rijden, hebben een lagere prioriteit op de alternatieve route: de Brabantroute. Deze lagere prioriteit heeft tot doel om te stimuleren dat de goederenvervoerders gebruik maken van de Betuweroute. Wanneer de Betuweroute niet beschikbaar is, heeft deze lagere prioriteit echter geen functie en werkt bovendien in het nadeel van de goederenvervoerders. Om deze reden wordt de prioriteitsverdeling op de Brabantroute aangepast.

Documenten

stb-2017-21 (PDF)

Besluit van 17 januari 2017, houdende wijziging van het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur in verband met een gewijzigde prioriteit voor het spoorgoederenvervoer gedurende de periodes dat de Betuweroute verminderd beschikbaar is door de werkzaamheden in Duitsland, alsmede in verband met een technische wijziging ten aanzien van het adviesrecht over het beheerplan

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 6 oktober 2016, nr. IenM/BSK-2016/215054, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Gelet op artikel 61, eerste lid, van de Spoorwegwet;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 9 november 2016, nr. W14.16.0318/IV);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 12 januari 2017, nr. IenM/BSK-2017/4295, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1a wordt als volgt gewijzigd:

De onderdelen van het beheerplan, bedoeld in artikel 17b, eerste lid, van de wet, waarover de beheerder bij de totstandkoming van een nieuw beheerplan advies vraagt aan de gerechtigden, bedoeld in artikel 17b, eerste lid, van de wet betreffen, voor zover de beheerder ten aanzien van die onderwerpen maatregelen heeft getroffen:.
  1. de wijze waarop de beheerder gedurende de eerstvolgende periode waarvoor het beheerplan geldt invulling geeft aan de op grond van de concessie te leveren prestaties en de daaraan verbonden prestatie-indicatoren;
  2. de waarden die de beheerder voor de uitwerking van de prestatie-indicatoren, bedoeld in onderdeel b, zal hanteren;.
B

In artikel 8, eerste lid, onderdeel g, wordt «het baanvak Kijfhoef – Zevenaar» vervangen door: het baanvak Kijfhoek – Zevenaar – Duitse grens.

C

Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

2.
Gedurende de perioden dat er vanwege de aanleg van een derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen verminderde capaciteit beschikbaar is op het baanvak Kijfhoef – Zevenaar – Duitse grens:
  1. is in het eerste lid, onderdeel a, de zinsnede «met uitzondering van het internationale goederenvervoer dat gebruik maakt van het baanvak van/naar Dordrecht via Venlo naar/van Duitse grens» niet van toepassing, en
  2. geldt de prioriteit, bedoeld in het eerste lid, aanhef en onderdeel d, ook voor het vervoer dat begint of eindigt in mainport Antwerpen.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 10 april 2017.

Wetswijzigingen integreren met je processen? Probeer Way 3 weken gratis.