Besluit van 8 april 2016, houdende voorschriften voor diverse experimenten op het terrein van flexibilisering van het hoger onderwijs, in het bijzonder van het deeltijdse en duale onderwijs, met het oog op verbetering van de kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van het hoger onderwijs (Besluit experimenten flexibel hoger onderwijs)
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van 14 december 2015, nr. WJZ//860091(6770), directie Wetgeving en Juridische Zaken, gedaan in overeenstemming met Onze Minister van Economische Zaken;
Gelet op de artikelen 1.7a, eerste en tweede lid, van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, 118t van de Wet op het voortgezet onderwijs en 205a van de Wet voortgezet onderwijs BES;
De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 12 februari 2016, nr. W05.15.0436/I);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van 6 april 2016, nr. WJZ/914254(6770), directie Wetgeving en Juridische Zaken, uitgebracht in overeenstemming met Onze Minister van Economische Zaken;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Artikel 1. Algemene begripsbepalingen experimenten
In dit besluit wordt verstaan onder:
Artikel 2. Informeren van studenten
Het bestuur van een instelling voor hoger onderwijs die deelneemt aan het experiment leeruitkomsten, het experiment accreditatie onvolledige opleidingen of het experiment educatieve module is verplicht
Artikel 3. Zorgplicht voor studenten en medezeggenschap
Artikel 4. Evaluatie experimenten
Artikel 5. Beëindiging experimenten
Onze Minister kan het experiment leeruitkomsten, het experiment accreditatie onvolledige opleidingen of het experiment educatieve module bij een instelling voor hoger onderwijs geheel of gedeeltelijk beëindigen, indien:
Artikel 6. Experiment leeruitkomsten; bijzondere begripsbepaling
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder deelnemende instelling: instelling voor hoger onderwijs die deelneemt aan het experiment leeruitkomsten.
Artikel 7. Experiment leeruitkomsten; inhoud en duur
Artikel 8. Experiment leeruitkomsten; doel
Met het experiment leeruitkomsten wordt beoogd te onderzoeken of het verzorgen van hoger onderwijs als bedoeld in artikel 7 leidt tot:
Artikel 9. Experiment leeruitkomsten; afwijkingen van de wet
In verband met het experiment leeruitkomsten wordt afgeweken van de artikelen 7.3, tweede lid, en 7.4 van de wet.
Artikel 10. Experiment leeruitkomsten; evaluatiecriteria
Onze Minister evalueert het experiment leeruitkomsten op basis van de volgende criteria:
Artikel 11. Experiment leeruitkomsten; deelname
Artikel 12. Experiment leeruitkomsten; aanvraag om toestemming voor deelname
Artikel 13. Experiment leeruitkomsten; toestemming voor deelname
Artikel 14. Experiment leeruitkomsten; verplichtingen van het instellingsbestuur
Artikel 15. Experiment leeruitkomsten; verplichtingen van de examencommissie
De examencommissie stelt vast:
Artikel 16. Experiment leeruitkomsten; onderwijsovereenkomst
Artikel 17. Experiment leeruitkomsten; andere verplichtingen voor deelnemende instellingen
Artikel 18. Experiment accreditatie onvolledige opleidingen; bijzondere begripsbepaling
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder een deelnemende rechtspersoon voor hoger onderwijs: een rechtspersoon voor hoger onderwijs die deelneemt aan het experiment accreditatie onvolledige opleidingen.
Artikel 19. Experiment accreditatie onvolledige opleidingen; inhoud en duur
Artikel 20. Experiment accreditatie onvolledige opleidingen; doel
Met het experiment accreditatie onvolledige opleidingen wordt beoogd te onderzoeken of het verlenen van accreditatie of een toets nieuwe opleiding als bedoeld in artikel 19 leidt tot een groter aanbod niet bekostigde deeltijdse en duale bacheloropleidingen, een hogere deelname aan die opleidingen in het hoger beroepsonderwijs en tot het verlenen van meer graden als bedoeld in de artikelen 7.10a en 7.10b van de wet.
Artikel 21. Experiment accreditatie onvolledige opleidingen; afwijkingen van de wet
In verband met het experiment accreditatie onvolledige opleidingen wordt afgeweken van de artikelen 7.4b, eerste lid, en 7.8, tweede lid, van de wet.
Artikel 22. Experiment accreditatie onvolledige opleidingen; evaluatiecriteria
Artikel 23. Experiment accreditatie onvolledige opleidingen; deelname
Artikel 24. Experiment accreditatie onvolledige opleidingen; verplichtingen van het accreditatieorgaan
Artikel 25. Experiment accreditatie onvolledige opleidingen; verplichtingen deelnemende instellingen
Artikel 26. Experiment educatieve module; bijzondere begripsbepaling
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder een deelnemende instelling: een instelling voor hoger onderwijs als genoemd in de bijlage behorend bij artikel 2, tweede lid, van de Regeling verwantschapstabel educatieve minor.
Artikel 27. Experiment educatieve module; inhoud en duur
Artikel 28. Experiment educatieve module; doel
Met het experiment educatieve module wordt beoogd te onderzoeken of door educatieve modules nieuwe doelgroepen kiezen voor het leraarschap in het voortgezet onderwijs en meer gediplomeerden in het wetenschappelijk onderwijs worden opgeleid tot leraar in het voortgezet onderwijs.
Artikel 29. Experiment educatieve module; afwijkingen van de wet
In verband met het experiment educatieve module wordt afgeweken van de artikelen 33, lid 1a, aanhef en onder 1°, van de Wet op het voortgezet onderwijs, 80, tweede lid, aanhef en onder 1°, van de Wet voortgezet onderwijs BES en de artikelen 7.11, 7.32, derde lid, en 7.45a van de wet.
Artikel 30. Experiment educatieve module; evaluatiecriteria
Onze Minister evalueert het experiment educatieve module op basis van de volgende criteria:
Artikel 31. Experiment educatieve module; deelname
Artikel 32. Experiment educatieve module; verplichtingen deelnemende instellingen
Artikel 33. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 1 mei 2016 en vervalt met ingang van 1 juli 2022.
Artikel 34. Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit experimenten flexibel hoger onderwijs