Besluit van 31 januari 2018, houdende wijziging van het Besluit implementatie richtlijn 2012/34/EU tot instelling van één Europese spoorwegruimte in verband met het instellen van aanvullende heffingen, kortingen en aftrek ter dekking van de door de infrastructuurbeheerder gemaakte kosten alsmede prijsprikkels ter bevordering van een betere benutting van de spoorweginfrastructuur en inpassing in de leefomgeving (vergoedingen gebruik hoofdspoorweginfrastructuur)
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 14 juli 2017, nr. IenM/BSK-2017/172961, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;
Gelet op richtlijn 2012/34/EU van het Europees Parlement en de Raad van 21 november 2012 tot instelling van één Europese spoorwegruimte (PbEU 2012, L 343/32) en de artikelen 61, eerste lid, en 62, vierde en zesde lid, van de Spoorwegwet;
De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 6 oktober 2017, nr. W14.17.0236/IV);
Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat van 26 januari 2018, nr. IenM/BSK-2017/267423, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;
Hebben goedgevonden en verstaan:
ARTIKEL I
Het Besluit implementatie richtlijn 2012/34/EU tot instelling van één Europese spoorwegruimte wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 wordt de volgende begripsbepaling in de alfabetische rangorde ingevoegd: uitvoeringsverordening (EU) 2015/429: uitvoeringsverordening (EU) 2015/429 van de Europese Commissie van 13 maart 2015 tot vaststelling van de modaliteiten voor het opleggen van heffingen voor de kosten van geluidshinder (PbEU 2015, L 70/36);.
B
In artikel 6, tweede en derde lid, vervalt: kostengeoriënteerde.
C
In artikel 8 vervalt: in rechte onaantastbaar geworden.
D
In artikel 11, tweede lid, wordt «een besluit van de Autoriteit Consument en Markt tot goedkeuring van een nieuwe methode voor toerekening in rechte onaantastbaar is geworden» vervangen door: de Autoriteit Consument en Markt een nieuwe methode voor toerekening heeft goedgekeurd.
E
Aan Hoofdstuk 2 wordt een paragraaf toegevoegd, luidende:
F
Na Hoofdstuk 2 wordt een hoofdstuk ingevoegd, luidende:
G
Aan artikel 20 wordt een lid toegevoegd, luidende:
3.
In het belang van een goede uitvoering van dit besluit kunnen bij ministeriële regeling nadere regels worden gesteld met betrekking tot:- de schaarsteheffing, bedoeld in artikel 11a;
- de bonus en malus voor luchtkwaliteit, bedoeld in artikel 11b;
- de bonus en malus voor geluidsreductie, bedoeld in artikel 11c;
- de extra heffing, bedoeld in artikel 11d, eerste lid;
- de prestatieregeling, bedoeld in artikel 11i, eerste lid;
- de heffing, bedoeld in artikel 11j, eerste lid.
H
In artikel 23 wordt «de eerste goedkeuring van de methode voor toerekening, bedoeld in artikel 10, in rechte onaantastbaar is geworden» vervangen door: de Autoriteit Consument en Markt voor het eerst goedkeuring heeft gegeven aan de methode voor toerekening, bedoeld in artikel 10.
Artikel 11a Schaarsteheffing
Artikel 11b. Bonus en malus voor luchtkwaliteit
Artikel 11c. Bonus en malus voor geluidsreductie
Artikel 11d. Extra heffing aanvullende dekking kosten beheer, onderhoud en vervanging hoofdspoorweginfrastructuur
Artikel 11e. Totale hoogte extra heffing
Onze Minister bepaalt na overleg met de beheerder ten minste eenmaal per vijf jaar welk deel van het restant van de som, bedoeld in artikel 11d, tweede lid, jaarlijks wordt toegerekend aan de extra heffing.
Artikel 11f. Hoogte extra heffing per marktsegment en tarief extra heffing
Artikel 11g. Goedkeuring evaluatie relevantie extra heffingen
Artikel 11h. Correcties vanwege wijziging marktsegmenten of hoogte extra heffing
Artikel 11i. Prestatieregeling
Artikel 11j. Heffing bij niet-gebruik toegewezen capaciteit
ARTIKEL II
Voor het dienstregelingsjaar 2019 blijft artikel 11d van het Besluit implementatie richtlijn 2012/34/EU tot instelling van één Europese spoorruimte buiten toepassing.