Part of Smart Yellow Suite

WGK005289
Herziening Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Updates ontvangen over deze regeling? Log in

Overheid.nl - XML - JSON

Type Wet
Fase Bekendmaking
Ministerie Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Datum uitgave 23 mei 2016
Datum inwerkingtreding -
Per KB Ja

Opschrift

Wijziging van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen en enige andere wetten in verband met modernisering en vereenvoudiging van de registratie en het toezicht

Samenvatting

De Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet bag) regelt het bestaan en bijhouden van een basisregister en geautomatiseerde registratie van adressen en gebouwen. Daardoor kunnen uit een basisbron steeds dezelfde gegevens worden gebruikt voor allerlei diensten, zoals ambulance, brandweer, makelaardij. De Wet bag maakt deel uit van het stelsel van basisregistraties. De wet is in 2013 geëvalueerd. De uitkomsten wijzen op een noodzaak tot flexibilisering en vereenvoudiging, ter verbetering van de uitvoerbaarheid. Hiervoor is wetswijziging vereist.

Documenten

stb-2017-60 (PDF)

Wet van 10 februari 2017 tot wijziging van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen en enige andere wetten in verband met modernisering en vereenvoudiging van de registratie en het toezicht

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben dat het wenselijk is dat de Wet basisregistraties adressen en gebouwen wordt gemoderniseerd en vereenvoudigd teneinde de kwaliteit van de uitvoering te verbeteren en de uitvoeringslasten te beperken;

Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

ARTIKEL I

De Wet basisregistraties adressen en gebouwen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

B

Artikel 2 komt te luiden:

Artikel 2
1.
Burgemeester en wethouders houden een geautomatiseerde basisregistratie adressen en gebouwen.
2.
De basisregistratie adressen en gebouwen is een registratie van gegevens over de in de gemeente bestaande:
  1. panden, verblijfsobjecten, standplaatsen, ligplaatsen, woonplaatsen, openbare ruimten en nummeraanduidingen, en
  2. situaties van feitelijk gebruik van:
    1. een terrein of gedeelte daarvan voor het permanent plaatsen van een niet direct en niet duurzaam met de aarde verbonden en voor woon-, bedrijfsmatige, of recreatieve doeleinden geschikte ruimte, niet zijnde een standplaats;
    2. een plaats in het water, al dan niet aangevuld met een op de oever aanwezig terrein of gedeelte daarvan, voor het permanent afmeren van een drijvend object, niet zijnde een ligplaats;
    3. een benaming van een gedeelte van het grondgebied van de gemeente, niet zijnde een woonplaats;
    4. een benaming van een buitenruimte die binnen één woonplaats of situatie als bedoeld in de aanhef en onder 3° is gelegen, niet zijnde een openbare ruimte;
    5. een aanduiding van een verblijfsobject, een standplaats, een ligplaats of een situatie als bedoeld in de aanhef en onder 1° of 2°, niet zijnde een nummeraanduiding.
C

In artikel 3 wordt «De basisregistraties, bedoeld in artikel 2, worden gehouden» vervangen door «De basisregistratie wordt gehouden», wordt «die basisregistraties» vervangen door «de basisregistratie» en vervalt: over adressen en gebouwen.

D

In artikel 4, derde lid, wordt «de basisregistraties, bedoeld in artikel 2,» vervangen door: de basisregistratie.

E

De artikelen 6a en 7 vervallen.

F

In artikel 8, eerste lid, wordt «de geometrie, bedoeld in artikel 7,» vervangen door: geometrische gegevens van panden en verblijfsobjecten.

G

De titel van hoofdstuk 2 komt te luiden:

H

Artikel 9 vervalt.

I

Artikel 10 komt te luiden:

Artikel 10
Het bijhouden van de basisregistratie vindt plaats op basis van brondocumenten. Als brondocumenten worden gebruikt:
  1. bij algemene maatregel van bestuur aangewezen documenten, of
  2. door een daartoe aangewezen ambtenaar opgemaakte documenten, in welke vorm dan ook, waarin de constatering is vastgelegd van:
    1. een pand of verblijfsobject, ten aanzien waarvan een krachtens onderdeel a aangewezen brondocument ontbreekt,
    2. een situatie als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onderdeel b.
J

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

K

Artikel 12 vervalt.

L

Artikel 13 komt te luiden:

Artikel 13
Een brondocument waaraan een in de basisregistratie opgenomen gegeven is ontleend, wordt door burgemeester en wethouders blijvend bewaard.
M

De titel van hoofdstuk 3 komt te luiden:

N

Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:

O

De artikelen 14a tot en met 16 vervallen.

P

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1.
Bij algemene maatregel van bestuur kunnen regels worden gegeven met betrekking tot het bijhouden van de basisregistratie.
Q

Paragraaf 2 van hoofdstuk 3 komt te luiden:

R

Paragraaf 3 van hoofdstuk 3 vervalt.

S

In artikel 26 wordt «adressenregistraties en de gebouwenregistraties» vervangen door: basisregistratie.

T

In artikel 29, tweede lid, wordt «basisregistraties adressen en gebouwen» vervangen door: basisregistratie.

U

In artikel 30, eerste lid, wordt «de adressenregistratie en de gebouwenregistratie» vervangen door: de basisregistratie.

V

Artikel 31 wordt als volgt gewijzigd:

W

Artikel 32 wordt als volgt gewijzigd:

X

Artikel 33 vervalt.

Y

Artikel 35 wordt als volgt gewijzigd:

Z

Artikel 36 wordt als volgt gewijzigd:

AA

Artikel 37 wordt als volgt gewijzigd:

1.
Een bestuursorgaan dat gegevens uit de basisregistratie van burgemeester en wethouders of uit de landelijke voorziening heeft verkregen en gerede twijfel heeft over de juistheid of volledigheid van een in de basisregistratie opgenomen authentiek gegeven, doet van de onjuistheid of het ontbreken van een authentiek gegeven onder opgaaf van redenen melding aan de Dienst of aan burgemeester en wethouders die de betrokken basisregistratie houden. De Dienst stuurt een ontvangen melding binnen één werkdag door aan burgemeester en wethouders die de betrokken basisregistratie houden.
BB

In artikel 38 wordt «een adressenregistratie respectievelijk een gebouwenregistratie» en «de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie» vervangen door: de basisregistratie.

CC

Artikel 39 wordt als volgt gewijzigd:

Burgemeester en wethouders beslissen zo spoedig mogelijk doch niet later dan een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen termijn na ontvangst van de melding, bedoeld in artikel 37, respectievelijk het verzoek, bedoeld in artikel 38, omtrent wijziging respectievelijk opneming van het desbetreffende authentieke gegeven.
DD

In artikel 40, eerste lid, en 41, tweede lid, wordt «de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie» vervangen door: de basisregistratie.

EE

Artikel 42 wordt als volgt gewijzigd:

1.
Burgemeester en wethouders controleren één maal per jaar de inrichting en de werking van de basisregistratie, alsmede de verwerking van gegevens in de basisregistratie.
FF

De artikelen 43 tot en met 45b vervallen.

GG

In artikel 46 wordt «steeds na vier jaar» vervangen door: vier jaar na inwerkingtreding van de Wet van 10 februari 2017 tot wijziging van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen en enige andere wetten in verband met modernisering en vereenvoudiging van de registratie en het toezicht (Stb. 2017, 60).

HH

In artikel 48 wordt «Wet basisregistraties adressen en gebouwen» vervangen door: Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

Artikel 2

Artikel 10

Het bijhouden van de basisregistratie vindt plaats op basis van brondocumenten. Als brondocumenten worden gebruikt:

Artikel 13

Een brondocument waaraan een in de basisregistratie opgenomen gegeven is ontleend, wordt door burgemeester en wethouders blijvend bewaard.

Artikel 19

ARTIKEL II

Onderdeel C, onder 3, van de Bijlage, bedoeld in artikel 124b, eerste lid, van de Gemeentewet, komt te luiden:

3.
Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

ARTIKEL III

In artikel 3, eerste lid, onderdeel n, en artikel 117, achtste lid, van de Kadasterwet wordt «Wet basisregistraties adressen en gebouwen» vervangen door: Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

ARTIKEL IV

Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

Wetswijzigingen integreren met je processen? Probeer Way 3 weken gratis.