Part of Smart Yellow Suite

WGK004416
Wijziging diverse amvb's ogv Scheepvaartverkeerswet

Updates ontvangen over deze regeling? Log in

Overheid.nl - XML - JSON

Type Algemene Maatregel van Bestuur
Fase Bekendmaking
Ministerie Infrastructuur en Waterstaat
Datum uitgave 10 mei 2016
Datum inwerkingtreding -
Per KB Nee

Opschrift

Wijziging van het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren in verband met het schrappen van de maximum leeftijd voor noordzeeloodsen, wijziging van het Besluit spoorweginfrastructuur in verband met actualisering van verwijzingen, aanpassing van het Binnenvaartpolitiereglement in verband met het gebruik van spudpalen alsmede een technische wijziging en wijziging van het Scheepvaartreglement territoriale zee en het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 in verband met de aanpassing van de aanloopgebieden Rotterdam en Scheldemonden

Samenvatting

Het onderhavige besluit wijzigt vijf amvb's: - Met de wijziging van het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren wordt de maximale leeftijdsgrens van 67 jaar voor noordzeeloodsen afgeschaft. - Met deze voor de scheepvaart relevante wijziging worden verwijzingen in het Besluit spoorweginfrastructuur naar het Binnenvaartpolitiereglement geactualiseerd. Deze leden zijn recentelijk vernummerd en deze vernummering was nog niet doorgevoerd in het Besluit spoorweginfrastructuur. - Het Binnenvaartpolitiereglement wordt aangepast om het gebruik van spudpalen in het BPR in overeenstemming te brengen met het Rijnvaartpolitiereglement. Daarnaast wordt het gebied uitgebreid, waarbinnen AIS-apparatuur is toegestaan. - De wijziging van het Scheepvaartreglement territoriale zee houdt in een aanpassing van de locaties van de aanloopgebieden. Deze worden aangepast aan de nieuwe scheepvaartroutes zoals vastgesteld door de IMO. - Het Scheepvaartreglement Westerschelde wordt gewijzigd om te bewerkstelligen dat het toepassingsgebied van het SRW aansluit bij het aanloopgebied Scheldemonden, zoals aangepast in het STZ.

Documenten

stb-2016-325 (PDF)

Besluit van 23 augustus 2016, houdende wijziging van het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren in verband met het schrappen van de maximum leeftijd voor noordzeeloodsen, wijziging van het Besluit spoorweginfrastructuur in verband met actualisering van verwijzingen, aanpassing van het Binnenvaartpolitiereglement in verband met het gebruik van spudpalen, de aanpassing van verkeerstekens, alsmede een technische wijziging en wijziging van het Scheepvaartreglement territoriale zee en het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 in verband met de aanpassing van de aanloopgebieden Rotterdam en Scheldemonden

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Infrastructuur en Milieu van 27 juni 2016, nr. IenM/BSK-2016/123089, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Gelet op artikel 5, eerste lid, van de Loodsenwet, artikel 4, eerste lid, onderdeel a, van de Scheepvaartverkeerswet en artikel 6 van de Spoorwegwet;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 13 juli 2016, nr. W14.16.0164/IV);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Infrastructuur en Milieu van 15 augustus 2016, nr. IenM/BSK-2016/151895, Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I WIJZIGING BESLUIT OPLEIDINGEN EN BEVOEGDHEDEN NAUTISCHE BEROEPSBEOEFENAREN

Het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 3.7, eerste lid, komt te luiden:

1.
Het certificaat noordzeeloods vervalt van rechtswege met ingang van de dag dat de noordzeeloods niet meer in het bezit is van een geldige geneeskundige verklaring voor de zeevaart.
B

In artikel 5.5 wordt «lid» vervangen door: artikel.

ARTIKEL II WIJZIGING BESLUIT SPOORWEGINFRASTRUCTUUR

Artikel 26 van het Besluit spoorweginfrastructuur wordt als volgt gewijzigd:

ARTIKEL III WIJZIGING BINNENVAARTPOLITIEREGLEMENT

Het Binnenvaartpolitiereglement wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1.01, onderdeel D, vervalt subonderdeel 13° onder vernummering van subonderdeel 14° tot subonderdeel 13°.

B

Artikel 1.08, eerste lid, onderdeel d, komt te luiden:

  1. bij verblijf en werkzaamheden aan dek en in het gangboord, indien verschansingen van ten minste 90 cm hoogte niet aanwezig zijn of relingen niet doorlopend zijn geplaatst.
C

Artikel 4.07, vierde lid, onder e, komt te luiden:

  1. referentiepunt voor de positie-informatie op het schip met een nauwkeurigheid van 1 m overeenkomstig bijlage 4.
D

Artikel 7.03 komt te luiden:

Artikel 7.03. Ankeren en het gebruik van spudpalen
1.
Een schip, een drijvend voorwerp en een drijvende inrichting mogen niet ankeren en geen gebruik maken van spudpalen:
  1. op een gedeelte van de vaarweg waar bij algemene regeling ankeren is verboden;
  2. in een vak aangeduid door het teken A.6 (bijlage 7), aan de zijde van de vaarweg waar het teken is aangebracht.
2.
Op een gedeelte van de vaarweg waar ankeren en het gebruik van spudpalen ingevolge het eerste lid, onder a, verboden zijn, mogen een schip, een drijvend voorwerp en een drijvende inrichting evenwel ankeren in een vak aangeduid door het teken E.6 (bijlage 7), aan de zijde van de vaarweg waar het teken is aangebracht.
3.
Op een gedeelte van de vaarweg waar ankeren en het gebruik van spudpalen ingevolge het eerste lid, onder a, verboden zijn, mogen een schip, een drijvend voorwerp en een drijvende inrichting evenwel spudpalen gebruiken, in een vak aangeduid door het teken E.6.1 (bijlage 7), aan de zijde van de vaarweg waar het teken is aangebracht.
E

Bijlage 4, onderdeel 3, wordt als volgt gewijzigd:

  1. De vaarweg tussen de zee en de haven van Den Helder, de Waddenzee, alsmede de hieraan gelegen havens;.
  1. De havens van Termunten, van Delfzijl, van de gemeente Eemsmond, van Scheveningen, Stellendam en de havens aan het Schelde-Rijnkanaal;.
  1. De vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden, het Noordzeekanaal en de zijkanalen daarvan met inbegrip van de Voorzaan noordwaarts tot aan de Zaansluizen en het IJ, alsmede de havens aan deze vaarwegen;.
F

Bijlage 7, wordt als volgt gewijzigd:

Verboden schepen te water te laten en uit het water te halen.

Artikel 7.03. Ankeren en het gebruik van spudpalen

ARTIKEL IV WIJZIGING SCHEEPVAARTREGLEMENT TERRITORIALE ZEE

Bijlage 1 van het Scheepvaartreglement territoriale zee wordt als volgt gewijzigd:

A

Onderdeel f komt te luiden:

  1. het aanloopgebied Rotterdam, gevormd door:het gedeelte van de territoriale zee dat ligt binnen het zeegebied dat wordt begrensd door een lijn vanuit het havenlicht op de kop van de Noorderdam (51°59’.67 N 004°02’.84 E), via 52°07’.19 N 004°00’.08 E, via 52°07’.18 N 003°55’.95 E (boei MN 3), via 52°07’.17 N 003°54’.08 E, via 52°07’.14 N 003°47’.10 E, via 52°07’.13 N 003°44’.66 E (boei MN 2), via 52°07’.09 N 003°38’.25 E (boei MNW 2), via 52°06’.17 N 003°36’.64 E, via 52°05’.96 N 003°36’.27 E, via 52°05’.04 N 003°34’.66 E, via 52°04’.74 N 003°34’.69 E (boei MNW3- MW4), via 52°02’.56 N 003°34’.94 E, via 52°00’.57 N 003°35’.17 E, via 51°59’.92 N 003°35’.24 E, via 51°58’.25 N 003°35’.44 E, via 51°56’.26 N 003°35’.66 E (boei MW 5), via 51°57’,11 N 003°40’.05 E, vervolgens tot het punt op de kust (51°58’.12 N 003°57’.86 E), en vervolgens de kustlijn volgend tot het zuidelijke havenlicht (51°59’.14 N 004°02’.49 E).
B

Onderdeel g komt te luiden:

  1. het aanloopgebied Scheldemonden, gevormd door:het in de Nederlandse territoriale zee gelegen gebied ten zuiden van de lijn die loopt van het snijpunt met de kust vanuit de vuurtoren Ouddorp (Westhoofd, 51°48’.79 N 003°51’.85 E) over het noordelijkste hoekpunt ankergebied Schouwenbank (51°50’.24 N 003°23’.76 E) tot aan de grens van de territoriale zee, uitgezonderd het gemeentelijk ingedeeld gebied van de gemeente Vlissingen (vanaf de kust (51°33’.85 N 003°29’.07 E) naar 51°34’.42 N 003°29’.15 E, vandaar naar 51°36’.98 N 003°27’.15 E, vandaar naar 51°35’.55 N 003°23’.24 E, vandaar naar 51°26’.00 N 003°18’.47 E en vandaar naar grenspaal 369).
Van dit gebied is dat gedeelte van de territoriale zee uitgezonderd, dat zich zeewaarts van de in artikel 1, eerste lid, bedoelde lijn bevindt en dat gemeentelijk is ingedeeld, behoudens in het zeegat dat toegang verschaft tot de Oosterschelde.

ARTIKEL V WIJZIGING SCHEEPVAARTREGLEMENT WESTERSCHELDE 1990

Artikel 1 van het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 komt te luiden:

Artikel 1. Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op de Westerschelde met haar mondingen, met inbegrip van het gedeelte van de territoriale zee dat wordt begrensd door het gemeentelijk ingedeeld gebied van de gemeente Vlissingen (vanaf de kust (51°33’.85 N 003°29’.07 E) naar 51°34’.42 N 003°29’.15 E, vandaar naar 51°36’.98 N 003°27’.15 E, vandaar naar 51°35’.55 N 003°23’.24 E, vandaar naar 51°26’.00 N 003°18’.47 E en vandaar naar grenspaal 369).

Artikel 1. Toepassingsgebied

Dit reglement is van toepassing op de Westerschelde met haar mondingen, met inbegrip van het gedeelte van de territoriale zee dat wordt begrensd door het gemeentelijk ingedeeld gebied van de gemeente Vlissingen (vanaf de kust (51°33’.85 N 003°29’.07 E) naar 51°34’.42 N 003°29’.15 E, vandaar naar 51°36’.98 N 003°27’.15 E, vandaar naar 51°35’.55 N 003°23’.24 E, vandaar naar 51°26’.00 N 003°18’.47 E en vandaar naar grenspaal 369).

ARTIKEL VI

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2017.

Wetswijzigingen integreren met je processen? Probeer Way 3 weken gratis.