Besluit van 16 december 2015, houdende Aanpassing van het Besluit minimumloon en minimumvakantiebijslag, het Besluit uitvoering Wet arbeid vreemdelingen, het Arbeidsomstandighedenbesluit, het Arbeidstijdenbesluit en het Besluit allocatie arbeidskrachten door intermediairs in verband met het openbaar maken van inspectiegegevens
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 1 juni 2015, nr. 2015-0000145965;
Gelet op de artikelen 18pa, derde lid, van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, 19g, derde lid, van de Wet arbeid vreemdelingen, 29b, derde lid, van de Arbeidsomstandighedenwet, 8:8, derde lid, van de Arbeidstijdenwet en 15b, derde lid, van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs;
De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 1 juli 2015, nr. No.W12.15.0177/III);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 11 december 2015, nr. 2015-0000283476;
Hebben goedgevonden en verstaan:
ARTIKEL I. BESLUIT MINIMUMLOON EN MINIMUMVAKANTIEBIJSLAG
Na artikel 6 van het Besluit minimumloon en minimumvakantiebijslag worden zes artikelen ingevoegd, luidende:
Artikel 6a
1.
De gegevens, bedoeld in artikel 18pa van de wet, worden door de toezichthouder of de door Onze Minister aangewezen ambtenaren geplaatst op een website met informatie van de toezichthouder of de door Onze Minister aangewezen ambtenaren, bedoeld in artikel 18pa, eerste lid, van de wet.2.
De gegevens, bedoeld in artikel 18pa van de wet, blijven drie jaar na de datum van bekendmaking van het besluit, bedoeld in 18pa, eerste lid, van de wet, dan wel na verzending van een brief met de mededeling dat er geen overtreding is geconstateerd, beschikbaar op de website.Artikel 6b
1.
De gegevens, bedoeld in artikel 18pa van de wet, betreffen:- de punten waarop is gecontroleerd en de wet of wetten die de grondslag daarvoor bieden;
- de locatie waar het onderzoek heeft plaatsgevonden; en
- de datum of periode waarop het onderzoek heeft plaatsgevonden.
2.
Indien het onderzoek heeft plaatsgevonden bij een normadressaat die is ingeschreven in het handelsregister, bedoeld in artikel 2 van de Handelsregisterwet 2007, worden in aanvulling op het eerste lid met betrekking tot de normadressaat tevens openbaar gemaakt:- de naam en vestigingsplaats;
- het nummer waaronder deze staat ingeschreven in het handelsregister; en
- de sector of branche waarin deze normadressaat zijn economische activiteiten verricht.
3.
Indien na afronding van een onderzoek geen overtreding is geconstateerd die leidt tot de besluiten, genoemd in artikel 6c, wordt bij de gegevens, genoemd in het eerste lid, de opmerking geplaatst dat geen overtreding is geconstateerd.Artikel 6c
1.
In aanvulling op artikel 6b, eerste lid, worden indien een onderzoek door de door Onze Minister aangewezen ambtenaren, bedoeld in artikel 18a, eerste en tweede lid, of artikel 18c, eerste lid, van de wet wordt gevolgd door een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 18c, of een besluit tot bevel tot staken van de werkzaamheden als bedoeld in artikel 18i, tweede lid, van de wet, de volgende gegevens met betrekking tot dat besluit openbaar gemaakt:- welk besluit is genomen, de artikelen van de wet die de grondslag daarvoor bieden en de datum van dat besluit; en
- welke rechtsmiddelen tegen het besluit zijn of kunnen worden aangewend en wat hiervan de uitkomst was, of dat het besluit onherroepelijk is geworden.
2.
Indien het besluit, bedoeld in het eerste lid, geheel of gedeeltelijk bestaat uit een bevel tot staken van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 18i van de wet, bevat de openbaarmaking tevens de periode waarin de werkzaamheden worden gestaakt.Artikel 6d
1.
De openbaarmaking van de gegevens, bedoeld in de artikelen 6b en 6c, geschiedt niet eerder dan tien werkdagen, doch uiterlijk dertig werkdagen na de datum waarop het besluit tot openbaarmaking van deze gegevens aan belanghebbende bekend is gemaakt.2.
Indien wordt verzocht om een voorlopige voorziening als bedoeld in artikel 18pa, zevende lid, van de wet, wordt de termijn van dertig werkdagen, bedoeld in het eerste lid, overeenkomstig opgeschort.Artikel 6e
1.
Op verzoek van de belanghebbende kan een schriftelijke reactie over de openbaarmaking van de gegevens, bedoeld in de artikelen 6b en 6c, van ten hoogste 2.000 leestekens worden gegeven, die zal worden gevoegd bij de openbaar te maken gegevens op de website met informatie van de toezichthouder of de door Onze Minister aangewezen ambtenaren.2.
Onderdelen van de schriftelijke reactie die persoonsgegevens, bedrijfsnamen of bedrijfsgegevens van derden dan wel strafbare of aanstootgevende uitlatingen bevatten, worden niet op de website gepubliceerd.Artikel 6f
Indien in verband met een beslissing op bezwaar, beroep of hoger beroep wordt vastgesteld dat de gegevens, die op grond van artikel 18pa van de wet, en de artikelen 6b en 6c openbaar zijn gemaakt, niet meer juist of volledig zijn, worden deze gegevens aangepast, binnen tien werkdagen na vaststelling of na ontvangst van de desbetreffende beslissing door Onze Minister.Artikel 6a
Artikel 6b
Artikel 6c
Artikel 6d
Artikel 6e
Artikel 6f
Indien in verband met een beslissing op bezwaar, beroep of hoger beroep wordt vastgesteld dat de gegevens, die op grond van artikel 18pa van de wet, en de artikelen 6b en 6c openbaar zijn gemaakt, niet meer juist of volledig zijn, worden deze gegevens aangepast, binnen tien werkdagen na vaststelling of na ontvangst van de desbetreffende beslissing door Onze Minister.
ARTIKEL II. BESLUIT UITVOERING WET ARBEID VREEMDELINGEN
Onder vernummering van artikel 5 tot artikel 6 en van artikel 4f tot artikel 5 van het Besluit uitvoering Wet arbeid vreemdelingen worden zes artikelen ingevoegd, luidende:
Artikel 4f. Plaats en duur openbaarmaking
1.
De gegevens, bedoeld in artikel 19g van de wet, worden door de toezichthouder of de door Onze Minister aangewezen ambtenaren geplaatst op een website met informatie van de toezichthouder of de door Onze Minister aangewezen ambtenaren, bedoeld in artikel 19g, eerste lid, van de wet.2.
De gegevens, bedoeld in artikel 19g, eerste lid, van de wet, blijven drie jaar na de datum van bekendmaking van het besluit, bedoeld 19g, eerste lid, van de wet, dan wel na verzending van een brief met de mededeling dat er geen overtreding is geconstateerd, beschikbaar op de website.Artikel 4g. Inhoud openbare inspectiegegevens
1.
De gegevens, bedoeld in artikel 19g van de wet, betreffen:- de punten waarop is gecontroleerd en de wet of wetten die de grondslag daarvoor bieden;
- de locatie waar het onderzoek heeft plaatsgevonden; en
- de datum of periode waarop het onderzoek heeft plaatsgevonden.
2.
Indien het onderzoek heeft plaatsgevonden bij een normadressaat die is ingeschreven in het handelsregister, bedoeld in artikel 2 van de Handelsregisterwet 2007, worden in aanvulling op het eerste lid met betrekking tot de normadressaat tevens openbaar gemaakt:- de naam en vestigingsplaats;
- het nummer waaronder deze staat ingeschreven in het handelsregister; en
- de sector of branche waarin deze normadressaat zijn economische activiteiten verricht.
3.
Indien na afronding van een onderzoek geen overtreding is geconstateerd die leidt tot de besluiten, genoemd in artikel 4h, wordt bij de gegevens, genoemd in het eerste lid, de opmerking geplaatst dat geen overtreding is geconstateerd.Artikel 4h. Openbare gegevens omtrent opgelegde boetes en stilleggingen
1.
In aanvulling op artikel 4g, eerste lid, worden indien een onderzoek door de toezichthouder of de door Onze Minister aangewezen ambtenaren, bedoeld in de artikelen 14, eerste lid, en 19a, eerste lid, van de wet, wordt gevolgd door een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 19a, dan wel door een besluit tot bevel tot staken van de werkzaamheden als bedoeld in artikel 17b, tweede lid, van de wet, de volgende inspectiegegevens over dat besluit openbaar gemaakt:- welk besluit is genomen, de artikelen van de wet die de grondslag daarvoor bieden en de datum van dat besluit; en
- welke rechtsmiddelen tegen het besluit zijn of kunnen worden aangewend en wat hiervan de uitkomst was, of dat het besluit onherroepelijk is geworden.
2.
Indien het besluit geheel of gedeeltelijk bestaat uit een bevel tot staken van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 17b van de wet, bevat de openbaarmaking tevens de periode waarin de werkzaamheden zijn gestaakt.Artikel 4i. Termijn waarbinnen openbaarmaking geschiedt
1.
De openbaarmaking van de gegevens, bedoeld in de artikelen 4g en 4h, geschiedt niet eerder dan tien werkdagen, doch uiterlijk dertig werkdagen na de datum waarop het besluit tot openbaarmaking van deze gegevens aan belanghebbende bekend is gemaakt.2.
Indien wordt verzocht om een voorlopige voorziening als bedoeld in artikel 19g, zevende lid, van de wet, wordt de termijn van dertig werkdagen, bedoeld in het eerste lid, overeenkomstig opgeschort.Artikel 4j. Reactie van belanghebbende
1.
Op verzoek van de belanghebbende kan een schriftelijke reactie over de openbaarmaking van de gegevens, bedoeld in de artikelen 4g en 4h, van ten hoogste 2.000 leestekens worden gegeven, die zal worden gevoegd bij de openbaar te maken gegevens op de website met informatie van de toezichthouder of de door Onze Minister aangewezen ambtenaren.2.
Onderdelen van de schriftelijke reactie die persoonsgegevens, bedrijfsnamen of bedrijfsgegevens van derden dan wel strafbare of aanstootgevende uitlatingen bevatten, worden niet op de website gepubliceerd.Artikel 4k. Rectificatie
Indien in verband met een beslissing op bezwaar, beroep of hoger beroep wordt vastgesteld dat de gegevens, die op grond van artikel 19g van de wet, en de artikelen 4g en 4h openbaar zijn gemaakt, niet meer juist of volledig zijn, worden deze gegevens aangepast, binnen tien werkdagen na ontvangst van de desbetreffende beslissing door Onze Minister.Artikel 4f. Plaats en duur openbaarmaking
Artikel 4g. Inhoud openbare inspectiegegevens
Artikel 4h. Openbare gegevens omtrent opgelegde boetes en stilleggingen
Artikel 4i. Termijn waarbinnen openbaarmaking geschiedt
Artikel 4j. Reactie van belanghebbende
Artikel 4k. Rectificatie
Indien in verband met een beslissing op bezwaar, beroep of hoger beroep wordt vastgesteld dat de gegevens, die op grond van artikel 19g van de wet, en de artikelen 4g en 4h openbaar zijn gemaakt, niet meer juist of volledig zijn, worden deze gegevens aangepast, binnen tien werkdagen na ontvangst van de desbetreffende beslissing door Onze Minister.
ARTIKEL III. ARBEIDSOMSTANDIGHEDENBESLUIT
Na Afdeling 3 van Hoofdstuk 9 van het Arbeidsomstandighedenbesluit wordt een nieuwe afdeling ingevoegd, luidende:
Artikel 9.22a. Plaats en duur openbaarmaking
Artikel 9.22b. Inhoud openbare inspectiegegevens
Artikel 9.22c. Openbare gegevens omtrent opgelegde boetes, eisen en stilleggingen
Artikel 9.22d. Termijn waarbinnen openbaarmaking geschiedt
Artikel 9.22e. Reactie van belanghebbende
Artikel 9.22f. Rectificatie
Indien in verband met een beslissing op bezwaar, beroep of hoger beroep wordt vastgesteld dat de gegevens, die op grond van artikel 29b van de wet, en de artikelen 9.22b en 9.22c openbaar zijn gemaakt, niet meer juist of volledig zijn, worden deze gegevens aangepast, binnen tien werkdagen na ontvangst van de desbetreffende beslissing door Onze Minister.
ARTIKEL IV. ARBEIDSTIJDENBESLUIT
Na artikel 7:4 van het Arbeidstijdenbesluit worden zes artikelen ingevoegd, luidende:
Artikel 7:5. Plaats en duur openbaarmaking
1.
De gegevens, bedoeld in artikel 8:8 van de wet, worden door de toezichthouder of de door Onze Minister aangewezen ambtenaren geplaatst op een website met informatie van de toezichthouder of de door Onze Minister aangewezen ambtenaren, bedoeld in artikel 8:8, eerste lid, van de wet.2.
De gegevens, bedoeld in artikel 8:8, eerste lid, van de wet, blijven drie jaar na de datum van bekendmaking van het besluit, bedoeld in artikel 8:8, eerste lid, van de wet, dan wel na verzending van een brief met de mededeling dat er geen overtreding is geconstateerd, beschikbaar op de website.Artikel 7:6. Inhoud openbare inspectiegegevens
1.
De gegevens, bedoeld in artikel 8:8 van de wet, betreffen:- de punten waarop is gecontroleerd en de wet of wetten die de grondslag daarvoor bieden;
- de locatie waar het onderzoek heeft plaatsgevonden; en
- de datum of periode waarop het onderzoek heeft plaatsgevonden.
2.
Indien het onderzoek heeft plaatsgevonden bij een normadressaat die is ingeschreven in het handelsregister, bedoeld in artikel 2 van de Handelsregisterwet 2007, worden in aanvulling op het eerste lid met betrekking tot de normadressaat tevens openbaar gemaakt:- de naam en vestigingsplaats;
- het nummer waaronder deze staat ingeschreven in het handelsregister; en
- de sector of branche waarin deze normadressaat zijn economische activiteiten verricht.
3.
Indien na afronding van een onderzoek geen overtreding is geconstateerd die leidt tot de besluiten, genoemd in artikel 7:7, wordt bij de gegevens, genoemd in het eerste lid, de opmerking geplaatst dat geen overtreding is geconstateerd.Artikel 7:7. Openbare gegevens omtrent opgelegde boetes en stilleggingen
1.
In aanvulling op artikel 7:6, eerste lid, worden indien een onderzoek door de toezichthouder of de door Onze Minister aangewezen ambtenaren, bedoeld in artikel 8:1, eerste en tweede lid, en artikel 8:3a, eerste lid, van de wet, wordt gevolgd door een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 10:5, eerste lid, van de wet dan wel door een besluit tot staking van de werkzaamheden als bedoeld in artikel 8:2, eerste en tweede lid, en artikel 8:3a, tweede lid, van de wet, de volgende gegevens over dat besluit openbaar gemaakt:- welk besluit is genomen, de artikelen van de wet die de grondslag daarvoor bieden en de datum van dat besluit; en
- welke rechtsmiddelen tegen het besluit zijn of kunnen worden aangewend en wat hiervan de uitkomst was, of dat het besluit onherroepelijk is geworden.
2.
Indien het besluit geheel of gedeeltelijk bestaat uit een besluit tot staking van de werkzaamheden, bedoeld in artikel 8:3a, tweede lid, van de wet, bevat de openbaarmaking tevens de periode waarin de werkzaamheden zijn gestaakt.Artikel 7:8. Termijn waarbinnen openbaarmaking geschiedt
1.
De openbaarmaking van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7:6 en 7:7, geschiedt niet eerder dan tien werkdagen, doch uiterlijk dertig werkdagen na de datum waarop het besluit tot openbaarmaking van deze gegevens aan belanghebbende bekend is gemaakt.2.
Indien wordt verzocht om een voorlopige voorziening als bedoeld in artikel 8:8, zevende lid, van de wet, wordt de termijn van dertig werkdagen, bedoeld in het eerste lid, overeenkomstig opgeschort.Artikel 7:9. Reactie van belanghebbende
1.
Op verzoek van de belanghebbende kan een schriftelijke reactie over de openbaarmaking van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7:6 en 7:7, van ten hoogste 2.000 leestekens worden gegeven, die zal worden gevoegd bij de openbaar te maken gegevens op de website met informatie van de toezichthouder of de door Onze Minister aangewezen ambtenaren.2.
Onderdelen van de schriftelijke reactie die persoonsgegevens, bedrijfsnamen of bedrijfsgegevens van derden dan wel strafbare of aanstootgevende uitlatingen bevatten, worden niet op de website gepubliceerd.Artikel 7:10. Rectificatie
Indien in verband met een beslissing op bezwaar, beroep of hoger beroep wordt vastgesteld dat de gegevens, die op grond van artikel 8:8 van de wet, en de artikelen 7:6 en 7:7 openbaar zijn gemaakt, niet meer juist of volledig zijn, worden deze gegevens aangepast, binnen tien werkdagen na ontvangst van de desbetreffende beslissing door Onze Minister.Artikel 7:5. Plaats en duur openbaarmaking
Artikel 7:6. Inhoud openbare inspectiegegevens
Artikel 7:7. Openbare gegevens omtrent opgelegde boetes en stilleggingen
Artikel 7:8. Termijn waarbinnen openbaarmaking geschiedt
Artikel 7:9. Reactie van belanghebbende
Artikel 7:10. Rectificatie
Indien in verband met een beslissing op bezwaar, beroep of hoger beroep wordt vastgesteld dat de gegevens, die op grond van artikel 8:8 van de wet, en de artikelen 7:6 en 7:7 openbaar zijn gemaakt, niet meer juist of volledig zijn, worden deze gegevens aangepast, binnen tien werkdagen na ontvangst van de desbetreffende beslissing door Onze Minister.
ARTIKEL V. BESLUIT ALLOCATIE ARBEIDSKRACHTEN DOOR INTERMEDIAIRS
Na Hoofdstuk 3 van het Besluit allocatie arbeidskrachten door intermediairs wordt een nieuw hoofdstuk ingevoegd, luidende:
Artikel 3a:1. Plaats en duur openbaarmaking
Artikel 3a:2. Inhoud openbare inspectiegegevens
Artikel 3a:3. Openbare gegevens omtrent opgelegde boetes en stilleggingen
Artikel 3a:4. Termijn waarbinnen openbaarmaking geschiedt
Artikel 3a:5. Reactie van belanghebbende
Artikel 3a:6. Rectificatie
Indien in verband met een beslissing op bezwaar, beroep of hoger beroep wordt vastgesteld dat de gegevens, die op grond van artikel 15b van de wet, en de artikelen 3a:1 en 3a:2 openbaar zijn gemaakt, niet meer juist of volledig zijn, worden deze gegevens aangepast, binnen tien werkdagen na ontvangst van de desbetreffende beslissing door Onze Minister.
ARTIKEL VI. OVERGANGSRECHT
Dit besluit is niet van toepassing op besluiten die zijn genomen naar aanleiding van onderzoeken die hebben plaatsgevonden in de tijdvakken die liggen voor de datum van inwerkingtreding van de artikelen en onderdelen van dit besluit.